به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدعلی اصل سعیدیپور با تأکید براینکه توسعه باید به سمت دریا هدایت شود، اظهار داشت: بنادر تجاری کشور از عوامل توسعه اقتصادی کشور هستند و هر کدام پتانسیلی دارند و البته یکی از پتانسیلهای موجود در کشور، بندر چابهار است.
وی با تأکید بر اینکه بندر چابهار ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب خطوط کشتیرانی و لاینرهای بزرگ دنیا دارد، گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اقیانوسی بودن آن ظرفیت بالایی برای جذب کشتیرانیهای دنیا دارد، ضمن آنکه نسبت به دیگر بنادر خلیجفارس، فاصله مناسبتری هم دارد.
* هیچ سندی وجود ندارد که بنادر ما تحریم شده باشد
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه هیچ سندی وجود ندارد که بنادر ما تحریم شده باشد، گفت: همه باید دقت کنند که بنادر ما تحریم نیستند و نباید همسو با رسانههای دشمن عمل کرد و مدعی شد، بنادر کشور تحریم شدهاند.
اصل سعیدیپور با تأکید مجدد بر اینکه در هیچ سندی هیچیک از بنادر ما تحریم نیستند، افزود: این لاینرهای دنیا هستند که در راستای منافع تجاری خود و مشترکات اقتصادی با آمریکا ترجیح میدهند، در این شرایط به بنادر ما نیایند تا زیان اقتصادی احتمالی از سوی آمریکا بر آنها تحمیل نشود.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این لاینرها تهدید شدهاند که اگر در این زمینه در بنادر ایران فعالیت کنند، اجازه نخواهند داشت که وارد آبهای آمریکا شوند.
* همه کشتیرانیها امکان ورود به بنادر ایران را دارند
وی اضافه کرد: در حال حاضر همه خطوط میتوانند به بنادر ما بیایند چون بنادر ما تحریم نیستند، اما به هر حال تجارتهای ثانویهای وجود دارد که در رفتارهای این خطوط کشتیرانی تأثیر میگذارد.
* عدم حضور برخی لاینرها در بنادر ما به علت نگرانیهای اقتصادی خودشان است
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: بنابراین بندر چابهار کاملا شفاف، آماده ارائه خدمات دریایی و بندری به خطوط کشتیرانی دنیا است و در دیگر بنادر ما هم تخلیه و بارگیری وجود دارد و خطوط بینالمللی هم به آن بنادر میآیند و از کشورهای اروپایی هم لاینرهایی داریم، اما به هر حال برخی لاینرها چون کارهای خود را توسعه دادهاند و با تجارت آمریکا مرتبط شدهاند، بابت نگرانیهای خود در بنادر ما حضور نمییابند.
* توسعه لجستیکپارکها در دستور کار
وی همچنین با تأکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به موضوع لجستیک، بیان کرد: سهم قابل توجهی از درآمد کشورها از محل ترانزیت و حمل و نقل چندوجهی است و این نقش زیربنایی در تجارت دارد و از اجزای مهم اقتصاد جهانی به شمار میرود.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: در فعالیتهای بندری و دریایی ایجاد مراکز لجستیک یا لجستیک پارکها، از مهمترین عوامل توسعه خدمات دریایی و بندری است که در آن فعالیت ارزش افزوده ایجاد میکنیم.
اصل سعیدیپور با اشاره به توجه خاص سازمان بنادر و در رأس آن وزارت راه و شهرسازی به موضوع فعالسازی ظرفیتهای مغفول در حوزه ترانزیت و حمل و نقل چند وجهی افزود: ایران با توجه به موقعیت خاص استراتژیک و ژئوپولیتیک خود، معبر امن و مطمئنی برای تجارت جهانی است، بنابراین بهرهمندی از این مزیت خدادادی و حرکت به سمت توسعه پایدار، نیازمند برنامهریزی، سرمایهگذاری و توسعه زیرساختها، بازنگری قوانین و مقررات و تنظیم تعرفههای مناسب است.